ACTIVITATEA EDUCATIVĂ ȘCOLARĂ ȘI EXTRAȘCOLARĂ

“Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze.”

 (Maria Montessori”Descoperirea copilului”)

Activităţile extracurriculare reprezintă un element prioritar în politicile educaţionale întrucât au un impact pozitiv asupra dezvoltării personalităţii copilului, asupra performanţelor şcolare şi asupra integrării sociale în general. Participarea la activităţi extracurriculare structurate ,organizate de şcoli, spre deosebire de participarea la activităţi nestructurate se asociază cu rezultate pozitive în ceea ce priveşte dezvoltarea copiilor: performanţă şi rezultate şcolare mai bune , coeficienţi de abandon şcolar mai scăzuţi, o stare psihologică mai bună, incluzând un nivel de stimă de sine mai bun, un sentiment redus de izolare socială. Activităţile extracurriculare contribuie la gândirea şi completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber. Având un caracter atractiv, copiii participă într-o atmosferă relaxantă, cu însufleţire şi dăruire la astfel de activităţi. Scopul activităţilor extraşcolare este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale.

Activităţile extraşcolare se desfăşoară într-un cadru nonformal, ce permite elevilor cu dificultăţi de afirmare în mediul şcolar să reducă nivelul anxietăţii şi să-şi maximizeze potenţialul intelectual. Au menirea de a valorifica timpul liber al elevilor într-un mod plăcut şi util, de al transforma într-o sursă educaţională, de a cultiva gustul pentru frumos, pentru lectură, vizionarea unor piese de teatru, filme, implicarea în desfăşurarea şezătorilor literare, a cercurilor de lectură şi creaţie. Prin faptul că în asemenea activităţi se supun de bună voie regulilor, asumându-şi responsabilităţi, copiii se autodisciplinează. Cadrul didactic are, prin acest tip de activităţi, posibilităţi deosebite să-şi cunoască elevii, să-i dirijeze, să le influenţeze dezvoltarea, să realizeze mai uşor şi mai frumos obiectivul principal al şcolii - pregătirea copilului pentru viaţă.

În concluzie putem spune că activitatea extracurriculară este o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţie, adoptând el, în primul rând, o atitudine creatoare, atât în modul de realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu elevii, asigurând astfel o atmosferă relaxantă care să permită stimularea creativă a elevilor.

  Activitatea educativă din Şcoala Gimnazială Smeeni se bazează pe dezvoltarea personalităţii elevilor în vederea dobândirii de abilităţi şi competenţe care să le asigure o integrare eficientă  în grup şi în viaţa comunităţii. De aceea, demersul managerial al profesorului consilier educativ din acest an şcolar va fi orientat pe continuarea, adâncirea şi dezvoltarea achiziţiilor, cunoştinţelor şi competenţelor din zonele de interes ale elevilor, pe cultivarea interesului şi dezvoltarea înclinaţiilor şi a talentelor acestora  pentru anumite domenii,  pe formarea de atitudini şi comportamente sănătoase.

        Educaţia este o prioritate absolută şi un agent cheie al asigurării coeziunii sociale capabil să contribuie la îmbunătăţirea climatului democratic european. Prin urmare, investiţia pe termen lung în calitatea educaţiei, promovarea unei educaţii aprofundate şi complete trebuie să fie o prioritate a tuturor proiectelor educaţionale, cu repercusiuni certe asupra calităţii vieţii, muncii şi relaţiilor interumane.

        Potenţialul larg al activităţilor extracurriculare este generator de căutări şi soluţii variate. Succesul este garantat dacă ai încredere în imaginaţia, bucuria şi în dragostea din sufletul copiilor, dar să îi laşi pe ei să te conducă spre acţiuni frumoase şi valoroase. Activitatea educativă şcolară şi extraşcolară are mereu în atenţie nevoia de adaptare la cerinţele individuale, diverse ale tuturor copiilor, la interesele de cunoaştere şi la potenţialul lor. Contextele create de diversele modalităţi de concretizare a acestui tip de educaţie: proiecte, manifestări punctuale, aplicaţii tematice etc, oferă posibilitatea abordărilor interdisciplinare, cross-curriculare şi transdisciplinare, exersarea competenţelor şi abilităţilor de viaţă într-o manieră integrată, de dezvoltare holistică a personalităţii.

        Activitatea extraşcolară generează relaţii de prietenie şi ajutor reciproc, educă simţul responsabilităţii şi statornicesc o atitudine justă faţă de colectiv şi faţă de scopurile urmărite. Activităţiile extracurriculare contribuie la gândirea şi completarea procesului de învăţare, la dezvoltarea înclinaţiilor şi aptitudinilor elevilor, la organizarea raţională şi plăcută a timpului lor liber. Având un caracter atractiv, elevii participă într-o atmosferă de voie bună şi optimism, cu însufleţire şi dăruire, la astfel de activităţi.

        Demersul nostru educaţional, alături de familie şi comunitate, are ca scop dezvoltarea liberă, integrală, responsabilă şi armonioasă a individualităţii umane, formarea personalităţii autonome şi creative a copiilor ce vor deveni astfel apţi pentru integrarea socio-culturală, într-o lume dinamică supusă unor transformări din ce în ce mai rapide. De asemenea urmărim aplicarea modelului diversităţii prin abordarea educaţională diferenţiată complementară formală şi non-formală (elevul devine resursă, producător, lider de opinie, deci participant activ) și stimularea dezvoltării cognitive, spirituale, interpersonale şi sociale prin extinderea spaţiului de intervenţie în procesul educaţional curricular, în scopul valorificării tuturor valenţelor educative ale conţinutului învăţării în interesul superior al copilului.