EXAMENE NAȚIONALE

Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfașoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul sa susțină examenul fără taxă. 

Organizarea simulării evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a are drept scop familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naționale și optimizarea rezultatelor obținute de către elevii din învățământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale. 

Ce sunt evaluările naţionale de la cls a II-a, a IV-a si a VI-A?

Evaluările naţionale de la cls a II-a, a IV-a, a VI-a au drept referenţial testările internaţionale TIMSS, PIRLS, PISA.

Aceste testări își propun să evalueze capacitățile elevilor de a pune în practică informațiile dobândite în perioada școlarizarii, iar accentul nu se pune pe cunoștințele elevilor, ci pe:

– cunoştinţele pe care elevul trebuie să le posede

– aptitudinile, abilitatile pe care el trebuie să si le însuşească

– contextul în care elevii vor fi puşi în fata unor probleme din viata cotidiană la care vor trebui să răspundă.

Testele nu vizează „ceea ce se predă la clasă”, deoarece nu urmăresc reproducerea de informaţii. Fiind centrate pe deprinderi, abilitaţi  de adaptare la situaţii noi, aceste teste se axează pe competentele dobândite, NU pe reproducerea de cunoştinţe predate.


Ce urmăresc evaluările naţionale de la cls a II-a, a IV-a si a VI-A?

Pentru clasa a II-a evaluările acoperă abilitatile de bază de scris, citit şi de matematică;

– Pentru clasa a IV-a evaluările acoperă nivelul de înţelegere a textului scris, texte la prima vedere, precum şi competenţele de matematică;

– Pentru clasa a VI-a evaluările acoperă competenţele de bază de scris, citit şi matematică. Rezultatele evaluării sunt utilizate şi pentru pre-orientarea şcolară către un anumit tip de liceu.